Saturday, January 22, 2011

My New Nikkor 70-300 VR f4.5-5.6G IF-ED

Pandangan Sisi

Pada 20.01.2011 aku dah beli lens 70-300 VR walaupun rasa keputusan yang aku ambik untuk beli lens nikkor 70-300 kebetulan atau hayalan... sebenar nya jauh di dalam hati nak ambil Tamron 17-50 f2.8. Tapi cun semasa di office aku sempat curi masa untuk google dalam www.mudah.com.my terjumpa dgn seorang hamba Allah yang nak jual Nikkor 70-300 ni...... walaupun aku dah ada Tamron 18-200 dimana ia merupakan wide lens dan zoom lens 2 in 1 tapi masalah utama yang aku dpt rasakan adalah kekurangan pada lens itu sendiri dimana lens tersebut tidak mempunyai ciri VC (mengelak gambar bergegar) bila zoom pada 200mm keputusan gambar yang diambil adalah kurang memuaskan.... 


Pandangan Hadapan

Pandangan Belakang

So ini sedikit sebanyak berkenaan dengan lens ini... aku belum lagi gi outting dgn lens ini so next post aku akan sertakan gambar yang aku ambil dari lens ini heheheheheh

Focal Length
70-300mm.
If used on a DX camera, it gives a field of view similar to the field of view of a 105 - 450 mm lens used on FX or 35mm film.

Maximum Aperture
f/4.5 - 5.6.

Optics
17 elements, 12 groups, including two ED glass elements.
Nikon 70 - 300mm
The yellow elements are ED. The red box shows the VR group.

Diaphragm
Lovely 9 blade rounded.
Stops down to f/32 - 40.

Filter Thread
67mm.
Plastic.
Doesn't rotate.

Close Focus
4.5' (1.37m), actually measured, from image plane (back of camera).

Maximum Reproduction Ratio
1:4.

Size
3.1 x 5.6" (80 x 143.5 mm).

Weight
26.260 oz (744.4g)

Hood
HB-36, included.

Case
Soft case included.

3 comments:

  1. salam perkenalan..
    Ajib, ada request. Bole x ktk amek cgek gamba kat longest focal length n widest aperture? Kmk mk ngga bokeh nya gne..tringin juak mok bli lens tk. Tringin nak bli tamron 70-200 f/2.8 act tp takut af x ok...

    ReplyDelete
  2. kacak juak bro, p maok nanggar nya pun subjek belakang juak... p mun dah focal length jauh nak belakang ya akan blur... lak kmk post pic ya dlm tok.... p mun tele pun lens bagus ambik nok da VC

    ReplyDelete